صفحه نخست اخبار ارتباط با صنعت
پژوهش
اشخاص
رویدادها
تعاملات بین المللی
آزمایشگاه ها
تماس با ما

طراحی و ساخت نیروگاه اوما اویا در سریلانکا

نیروگاه اوما اویا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی‌ شریف، با نصب آخرین قطعه آبراهه قائم نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، عملا کار شافت فشار ۶۲۰ متری این نیروگاه با روشی کاملا نوین برای اولین بار در جهان و در زمانی کمتر از یک چهارم روشهای رایج با موفقیت به پایان رسید.

به گفته دورعلی استاد دانشکده مهندسی مکانیک، مجموعه رباتیکی این پروژه که از بخش‌های کلیدی و بسیار موثر این طرح محسوب می‌شود، به طور کامل در ایران طراحی و ساخته و به کشور سریلانکا ارسال شد.

این مجموعه ماشین‌آلات با انتقال لوله‌های پوشش فلزی، نفرات و تجهیزات، امکان انجام عملیات نصب لاینرهای فلزی شافت‌های قائم نیروگاه‌ها را به صورت ایمن و با سرعت بالا فراهم آورد. فرآیند لوله‌گذاری برای لوله‌های با قطر ۲,۲ متر، طول ۹ متر، و وزن حدود ۲۵ تن طراحی شد.

این ربات‌ها که یک مجموعه ۶ عضوی را تشکیل می‌دهند، قادرند لوله‌ها را در تونل‌های عمودی به عمق ۶۵۰ متر به صورت دقیقاً هم‌راستا کنند تا عملیات جوشکاری صورت پذیرد. این مجموعه در زمانی کمتر از یک چهارم زمان برای روشهای معمول این کار را انجام داده که در نوع خود بی‌نظیر است.

مجموعه رباتیکی قادر است با تغییراتی در کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار گیرد و روش ابتکاری به‌کار‌گرفته شده در سایر پروژه‌های نیروگاهی جایگزین روش‌های معمول شود.

سرپرست مرکز طراحی سیستم و اتوماسیون دورعلی افزود: این لطف الهی نتیجه خودباوری، نوآوری، تلاش خستگی‌ناپذیر، دقت درکار و استفاده درست از توانایی‌های مهندسی مجموعه و اطمینان کارفرما به توانایی‌های مجموعه ما بوده است. شرکت فراب پیمانکار ساخت نیروگاه است و این پروژه بعنوان بخشی از پروژه ساخت نیروگاه به مجموعه ما محول شده بود.

اخبار مرتبط

28 آبان 1400
هیئت علمی

اساتید دانشکده مهندسی مکانیک

اساتید دانشکده مهندسی مکانیک

ادامه مطلب